LEV AV DRØMMEN RESSURSER!
Formidling
Her får du Trening og tips på formidling gjennom foredrag, webinar, sosiale medier + tekniske løsninger! Under får du arbeidsbok + et par videoer med trening.
Last ned arbeidsboken her
Video 1 - Formidlingstips
Video 2 - Feil og bloopers + hva jeg lærte
2. Tekniske ting og tang jeg anbefaler og har brukt
1 - Eksklusiv - hvis du vil satse på digitale kurs:
Det du trenger:
Sosiale medier (for å skape tillit)
E-postliste (gi verdi, beholde interesserte)
Salgsside (selge kurset på en side)
Bankkonto (som heter Stripe, gjør at du kan ta betalt)
Kursplattform (som du kan lage kurset ditt i)
Anbefaler og har brukt: Kajabi (1.500-2.000kr i måneden)
Dette verktøyet koster en del, men er en av de mest populære kursplattformene i verden og Norge. Mye på grunn av at den har alt du trenger for å bygge en business, er enkel å bruke og gir deg store muligheter.
Her kan du lage nettsiden din, salgssider, e-post markedsføring og mye annet.
2 - Middels investering - et verktøy for medlemmer/onlinekurs
Anbefaler: Circle Communities (1.000kr i måneden)
Har brukt dette verktøyet, og det fungerer bra til å ha gruppecoaching på. Det virker som en Facebook-gruppe, bare uten varslinger og annonser. Dette verktøyet har ikke egen e-postliste, men passer best til å holde et program gående.
Du kan også sende live i verktøyet, lage egne rom og grupper, og skape god oversikt og trening for de du vil hjelpe.
Du trenger også en måte å ta betalt for kursene dine i tillegg til denne plattformen.
3 - Billig alternativ for å komme i gang med e-post og en landingsside
Flodesk er et verktøy som gjør at du kan bygge e-postliste + sette opp enkel landingsside. Den er enkel å bruke og gir deg oversikt over skjemaer du lager, hvordan du sender ut ting og mye annet.
4 - Gratis og enkelt - Facebook gruppe
Å lage egne Facebook-grupper er gratis og kan enkelt gjøres med en kursgruppe. Jeg vil anbefale å ha en egen side for bedriften din på Facebook, og så lage gruppen din via den. Da skiller du mellom bedrift og privat
Enkel starter pack for å starte din business
1 - Zoom for digitale møter/gruppecoaching (eller bare mobil)
2 - Betalingsløsning, for eksempel Vipps Bedrift
3 - Regnskap, for eksempel Fiken (gjør regnskapet selv)
4 - Gratis markedsføring gjennom sosiale medier
5 - Om du ønsker oversikt, lag en booking kalender med Calendly.
Zoom koster 1.500kr for å ha møter som varer lengre enn 40 minutter.
Finnes også alternativer som Teams og Whereby som er mye likt Zoom. Jeg har brukt disse svært lite.
Fiken regnskap koster 190kr/mnd og oppover, avhengig om du skal ta ut lønn fra selskapet ditt.
Selv bruker jeg eget regnskap fordi jeg ikke har så mye peiling selv, men Fiken har mange gratis ressurser og hjelper deg masse på veien. Brukte de i starten av bedriftsreisen, og de er billige og bra. Har du bare få ting i starten, vil du mest sannsynlig få hjelp av dem til å legge det inn riktig.
PS: Du kan også lansere tjenester uten å ha sosiale medier!
Bruk nettverket ditt og snakk om hva du tilbyr. Skaff kunder gjennom samtaler og kontakter. Avtal første pakke, en pris og ta Vipps/annen betalingsløsning, så er du i gang.
Husk å rådføre deg med regnskap for dine behov, ettersom jeg ikke har kunnskap her :)
Vil du starte podcast? Her er noen tips
Du kan starte en podcast helt gratis på Acast. Den jeg bruker.
Link: https://www.acast.com/no
Det eneste du trenger er å lage en lydfil, og deretter laste den opp, så har du en podd. Det er ganske enkelt!
Du får også instruksjoner på hvordan du får podkasten ut til Spotify og Apple Podcast, som er de viktigste plattformene.
Du kan lage grafikk til podkasten i Canva, og du må ikke ha en dyr mikrofon for å starte.
Link til Canva: https://www.canva.com/
Jeg har brukt et verktøy som heter Riverside.fm til å spille inn podkaster sammen med gjester. Det kan gjøres både alene og sammen med andre.
Du kan også streame live med et verktøy som heter StreamYard, som jeg bruker mye.
Eller så kan du bruke et verktøy som heter Soundtrap om du har podkast alene.
UTSTYR TIL PODKAST
Du trenger ikke masse fancy utstyr, men en god mikrofon er fint å bruke. Jeg har investert i en opptaker som heter Zoom H6 med en mikrofon som heter Røde Procaster.
Du kan gjøre det veldig enkelt å kjøpe en USB-Mic istedenfor, for eksempel en Blue Yeti (veldig populær).
Bare å spørre om du ønsker noen tips og triks om podkast :)
REDIGERE VIDEO?
Da kan du bruke redigeringsverktøy i Reels/TikTok, eller du kan laste ned en app som for eksempel InShot, som er veldig populær. Link til InShot: https://inshot.com/
Du kan også bruke Canva til å redigere video :)